Thursday 13 October 2011

The Power of Media

Media. Bukan sahaja kita ada media arus perdana (mainstream) sekarang ni, "social media" pon ada, dan terbukti berkesan dalam mempromosikan produk atau aktiviti. Kalau digunakan dengan cara yang betullah.


Semalam  3 wartawan dari akhbar Utusan datang berkunjung ke LiGNO Biotech. (Tempatnya di Balakong Jaya, dekat dengan UPM dan The Mines.) Sebelum ni, ada wartawan-wartawan dari akhbar Nanyang Siang Pau dan Sinar Harian datang untuk buat interview dengan Dr.Tan (penasihat LiGNO Biotech, researcher dari MARDI). Interview tu akhirnya disiarkan dalam akhbar selama 2 (tak pun 3) hari berturut-turut. Saya ingat lagi, interview antara Dr.Tan dengan Nanyang Siang Pau punya wartawan memang agak lama.Pada Hari Jantung Sedunia yang lalu di Taman Tasik Titiwangsa, saya berkesempatan untuk berbual (secara tak sengaja) dengan sekumpulan wartawan dari akhbar-akhbar NST dan juga Harian Metro. Kuat berceloteh jugak wartawan ye, kalau tak macam mana nak dapat 'scoop' yang bagus dan menarik. Saya berasa sedikit lega dan gembira mungkin kerana mereka mendesak saya untuk menghubungi mereka supaya Cendawan Susu Rimau dan LiGNO Biotech dapat dikenali ramai jika ada artikel mengenainya di akhbar NST atau Metro. Semua orang tahu dua akhbar ni memang terkenal dan punya ramai pembaca tersendiri.

Selain mainstream media, saya juga sempat mempromosikan CSR di laman facebook, blog peribadi saya dan juga di blog ini. Harapnya, ramai yang akan dapat tahu akan kewujudan CSR dan mungkin satu hari nanti kami di LiGNO Biotech mampu membantu mereka yang inginkan CSR ini. =)

 
Sinar Harian 22 Ogos 2011. That's picture of me at the top right corner.

 
Article from MARDI Agromedia Bil.29.

Dr.Tan in Nanyang Siang Pau.


In today's world, both mainstream media and social media have helped a lot in promoting products, events. So now I am talking about the power of Media in helping LiGNO Biotech.

Yesterday, a group of reporters from Utusan came to LiGNO Biotech thanks to MARDI. Before Utusan, we had Nanyang Siang Pau first, and Sinar Harian second. The articles in Nanyang Siang Pau were published on three days continuously (if I'm not wrong). I remember the interview Dr.Tan (the advisor) had with Nanyang Siang Pau was quite a long one.
But meeting a group of reporters during the exhibition at Hari Jantung Sedunia at Taman Tasik Titiwangsa really got me all excited. Those reporters are such good sports listening to what I had to say about Tiger Milk Mushroom cultivated in LiGNO. At the end of it, they asked us to contact them so that they can get our story in their newspaper. To be in NST or Metro is such a huge boost to our publicity. These two newspapers have many readers I tell you.

Apart from the mainstream media, I blog sometimes; last time at my personal blog, now here- and use Facebook as the medium to promote LiGNO Biotech. I can only hope that one day many more people will know about Tiger Milk Mushroom and LiGNO Biotech so that in the future, those who really need this mushroom will know where to get it from. =)

3 comments:

Dr. H said...

Danial, you jual cendawan juga, atau hanya produk yang dikapsulkan. Saya punya kawan beli di Cameron Highland..satu cendawan satu tahun pun belum habis.

Danial LiGNO said...

Salam Dr.H, maaf lambat reply.
LiGNO ada menjual kapsul dan juga powder cendawan yang telah di'mill'. cendawan2 yang kita beli di cameron highland bukan untuk dijual. =)

Unknown said...

saya jual cendawan susu harimau asli dari hutan sumatera indonesia, bila niat membeli call ucoklakkiap@gmail.com